Search here:
Kindercoaching

Ieder kind is uniek. De kunst is om dat te ontwikkelen!

Jeannette Stam

Het woord “coach” komt van een klein plaatsje in Hongarije, Kocs. Hier werden in de 15e eeuw koetsen gemaakt. De naam “koets” is afgeleid van de plaatsnaam van dit kleine dorpje. Vroeger maakten mensen veel gebruik van koetsen om van de ene plaats naar de andere plaats te komen. De reis ging over smalle weggetjes en zandpaden met vaak flinke gaten in de weg. Eigenlijk is dit heel symbolisch als je het met kindercoaching vergelijkt. Je zit op dit moment met je koets even vast in een gat in de weg en het lukt je zelf niet om eruit te komen en weer verder te gaan. Bij coaching kijken we samen naar jouw doel, waar wil je naar toe en wat voor mogelijkheden heb je zelf om weer verder te kunnen op jouw reis?

Kinderen kunnen heel goed zelf oplossingen bedenken en weten vaak ook heel goed wat ervoor nodig is om iets positief te veranderen. Als coach luister en kijk ik met je mee. Ieder kind is uniek en dus is ook ieder coachingstraject uniek. Het kind,het doel en de mogelijkheden van het kind  bepalen de route die we samen gaan volgen.

Tijdens een (gratis)kennismakingsgesprek kijk ik graag met je mee om te ontdekken of ik iets voor je zou kunnen betekenen.

Kennismaking

Onze eerste kennismaking vindt plaats via de mail of telefonisch op het moment dat jij besluit om contact met mij op te nemen. Sommige mensen vinden bellen lastig en die sturen liever een mail, waarin ze alles uitleggen waar ze op dat moment tegenaan lopen en anderen vinden het fijner om meteen “echt” contact te hebben en die zullen dus liever bellen. Allebei is prima. Doe wat voor jou op dat moment het fijnste voelt. Stuur je een mail dan bel ik je daarna op om samen kort te bespreken waar je precies tegenaan loopt, wat je verwachtingen van mij zijn en wat mijn werkwijze is. Heb je zelf gebeld dan bespreken we natuurlijk meteen bovenstaande dingen.

Intakegesprek

Na de eerste kennismaking nodig ik je uit voor een intakegesprek. Dit gesprek duurt meestal 1 ½ a 2 uur. Kom je voor je kind dan vind ik het fijn als beide ouders bij dit gesprek aanwezig zijn. Tijdens dit gesprek gaan we op zoek naar de hulpvraag ten opzichte van je kind of jezelf, bespreken we je wensen en verwachtingen en probeer ik een compleet beeld te krijgen van hetgeen er op dat moment speelt. Na dit gesprek bekijken we samen of we een coachingstraject gaan starten. Het kan namelijk zijn dat je tijdens dit gesprek al nieuwe inzichten hebt gehad, waarmee je eerst zelf aan de slag wilt en kunt gaan en een traject dus, op dat moment, niet nodig is.

Coachingstraject

Mochten we besluiten om een coachingstraject te starten dan kom je gemiddeld 5 a 7 keer bij mij langs. De sessies duren een uur. Bij kinderen t/m ongeveer 12 jaar is het fijn als er steeds een ouder bij aanwezig is.  Bij oudere kinderen overleggen we dit met het kind en de ouder(s) samen.

We starten een coachingstraject altijd met het bepalen van jouw doel. Wat wil je bereiken en waar wil je aan het eind van het traject staan. Met kinderen start ik daarna vrijwel altijd met het Coachee! spel, maar ik maak ook gebruik van andere werkvormen. Tekenen, knutselen, kleine opstellingen met behulp van poppetjes (waar sta jij in je gezin), maar ik laat je ook vaak echt zelf in beweging komen. Waar sta je nu? Waar wil je naartoe? Hoe voelt het om hier te staan en hoe voelt het als je je doel hebt behaald. Ieder traject is anders en specifiek op jou gericht. Na iedere sessie bekijken we samen of je nog een keer terug wilt komen. Het is namelijk niet nodig om een kind nog vaker te laten komen, als het doel al bereikt is. En soms is dat sneller bereikt dan je denkt! Het kan zijn dat je na verloop van tijd na een traject toch weer even terugzakt. Het loopt weer even niet zo lekker. Dan kun je gewoon weer contact met mij opnemen en dan plannen we samen een nieuwe sessie in van een uur.  Soms is het even opfrissen van wat je allemaal had geleerd weer even nodig om weer verder te kunnen.